Welkom bij Actuele Marketing Topics!!! Vergeet het GASTENBOEK niet te tekenen en stem op de POLL!!!

zaterdag, januari 06, 2007

Het einde van Google?!

Is het einde van google in zicht? Misschien wel. Want google heeft besloten om een algoritme te ontwikkelen voor de selectie van nieuwe medewerkers.


Het idee is eenvoudig: kijken naar de beste mensen in het bedrijf, complete profiellijsten van wat die mensen zijn, doen, weten, etc maken. En op basis daarvan maken we profielen van mensen die het best geschikt zijn. Er is immers geen betere voorspeller van gedrag dan… gedrag. De vragen variëren van het lezen van een krant tot het hebben van een hond of het opstarten van een not for profit project. Er zitten geen hypothesen achter, enkel het gedrag van andere medewerkers. Het idee lijkt op zich niet slecht, maar google vergeet in deze één zeer fundamenteel punt.

Wat men vergeet is dat mensen die nu, in de huidige omstandigheden, goed functioneren, misschien in andere, veranderende omstandigheden dat niet doen. De beste verkopers in tijden van opgaande economie zijn vaak de slechtst presterende in tijden van neergaande economie. Dat terwijl relatiebouwers die in goede tijden veel minder scoren, dat in slechte tijdens juist wel doen. Om maar een voorbeeld aan te halen.

Daarnaast komt veel innovatie voort uit frictie. En als je op zoek gaat naar ‘gelijke’ mensen, ben je dus een killer van je eigen innovatie. Het argument dat er nu ook een verscheidenheid van mensen in zit gaat niet op, want met dit soort systemen faseert die verscheidenheid zich er namelijk uiteindelijk altijd uit. En eenheidsworst is nooit goed voor een bedrijf. Ook verminder je je flexibiliteit, aangezien een computer niet kan inspelen op nieuwe ontwikkelingen, waarvoor andere mensen nodig zijn.

Nu zal het ongetwijfeld minder zwart-wit zijn als het gebracht wordt, maar het volautomatisch selecteren van personeel is een dodelijk idee. En hoe goed google programmeurs ook zijn, het kan het einde van hun bedrijf inluiden.

(Sources: http://www.marketingfacts.nl)