Welkom bij Actuele Marketing Topics!!! Vergeet het GASTENBOEK niet te tekenen en stem op de POLL!!!

zaterdag, december 02, 2006

Reclame voeren in 2007!?

Het is voor adverteerders altijd wel zoeken naar nieuwe invalshoeken om hun producten aan de man te brengen. Nieuwe strategieën komen altijd voort uit onderzoek.

Getty’s 'One Life' MAP-onderzoeksrapport geeft een beeld van de trends in de reclame- en adverteerdersbranche die volgens de onderzoekers het komende jaar het uiterlijk van reclame, vormgeving en andere vormen van visuele communicatie zullen veranderen.

Het onderzoek 'One Life' MAP' laat een aantal specifieke trends zien:

De behoefte 'alles onder controle te hebben':
Deze trend is volgens de onderzoekers een reactie op de onrust in de hedendaagse maatschappij. De consument wil ‘verankering’ en meer controle over zijn/haar lot.

Het verlangen naar 'monotasking':
'Multitasking'wordt niet langer als ideaal gezien. Mensen willen ergens in kunnen uitblinken en kunnen focussen.

Feminisering op de werkplek:
De trend suggereert dat de zakelijke beeldtaal minder macho-achtig wordt. Vrouwelijke waarden als luisteren en reageren worden steeds belangrijker en worden het publieke gezicht van merken en bedrijven.

Confessionele consumenten:
Het ‘One Life’-individu geniet nog steeds van de consumptieve cultuur, maar wordt er wel constant aan herinnerd dat daar een sociale en ecologische prijs tegenover staat. Confessionele consumptie kan vertaald worden als ‘met geld smijten en daar een schuldgevoel bij hebben’.

Niche-celebrities:
Er is een toename van het aantal mensen dat hun bekendheid inzet op gebieden waarin men het vertouwen van de consument geniet. Niche-celebrities zoals Jamie Oliver zijn zingevend en hebben een helder gedefinieerd karakter.

Single people:
Eén van de grote sociale consequenties van de ‘One Life’-trend is volgens Getty Images dat adverteerders het afbeelden van de single, het individu zonder relaties, niet langer links laten liggen. Het "single-zijn" wordt een nieuwe waarde. Reclames zullen zich richten op degenen zonder relaties.

(Sources: www.marketingonline.nl)