Welkom bij Actuele Marketing Topics!!! Vergeet het GASTENBOEK niet te tekenen en stem op de POLL!!!

woensdag, november 15, 2006

Narrowcasting: reclame in je winkel!

Wat is Narrowcasting?

Narrowcasting is door middel van audiovisuele displays het benaderen van een of meer specifieke doelgroepen, op een specifieke plaats en op specifieke momenten. De content is daarbij op maat gesneden voor de ontvanger. Het tegenovergestelde van broadcasting.

Bijna dezelfde definitie wordt in het Narrowcasting Rapport van MyRetail gebruikt. "Narrowcasting is het leveren van informatie via een interactief netwerk zoals het Internet of Intranet gericht op een bepaald publiek, op een geselecteerde locatie en tijdstip via digitale schermen, op afstand aangestuurd met relevante visuele content".

Een aantal synoniemen: digital signage, dynamic signage, electronic signage networks, digital in-store merchandising, electronic display networks, flashdisplays, retail television, captive audience networks, out-of-home media networks, digital media networks, electronic billboards.

Waar wordt het voor gebruikt?

Narrowcasting komt vaak voor via Internet, maar dat hoeft niet. Commercials in winkels als Blokker over, vallen ook onder narrowcasting. Een ander voorbeeld zijn de presentatieschermen bij McDonalds. Deze De locaties waar men narrowcasting tegenkomt zijn erg verschillend. Vaak wordt voor locaties gekozen waar men staat te wachten, zoals bij liften, maar ook plekken waar men lang op één bepaalde plaats staat of zit, bijvoorbeeld de McDonalds, zijn populair.

Wat zijn de mogelijkheden?

De mogelijkheden van narrowcasting zijn erg groot. Zo kunnen er voorgeprogrameerde presentaties worden gedraaid, kan er live tv worden uitgezonden, maar kunnen de presentaties ook aan databases worden gekoppeld zodat direct de laatste informatie, bijvoorbeeld aandelen of vetrektijden van vliegtuigen, wordt uitgezonden.

Daarnaast:
  • Informatieoverdracht
  • Entertainment
  • Bevorderen klanttevredenheid
  • Optimaliseren brand-identity
  • Beïnvloeden winkelsfeer
  • Verhogen overtuiging klanten
  • Verlagen voorraad
  • Verhogen service aan klanten
  • Effecten zijn niet bekend
  • Bereik is beperkt
  • Het kanaal is versnipperd

Interactieve narrowcasting!

Interactieve narrowcasting is een nieuwe vorm van narrowcasting, waarbij klanten actief invloed uitoefenen op de informatie die zij ontvangen. Veelal wordt bij interactieve narrowcasting gebruikgemaakt schermen die met touchscreens worden aangestuurd.

Daarnaast is de content meer informatief gericht en meer merkgeoriënteerd. Interactieve narrowcasting kan daarom nog gerichter worden ingezet, zelfs naast of tussen de producten en omdat er gebruik wordt gemaakt van aanraak schermen is het gebruik door klanten tevens beter te analyseren.

Wat zijn de pro's en contra's voor adverteerders?

De positieve zaken:

  • Sterke segmentatiemogelijkheden in boodschap
  • Direct contact met de klant
  • Creëren brand awareness
  • Beïnvloeding op moment van aankoopbeslissing

De negatieve zaken:

  • Effecten zijn niet bekend
  • Bereik is beperkt
  • Het kanaal is versnipperd

(Sources: Kotler, P. & Armstrong, G. (2006), Tijdschrift voor Marketing nr. 10 November 2006, www.frankwatching.com)