Welkom bij Actuele Marketing Topics!!! Vergeet het GASTENBOEK niet te tekenen en stem op de POLL!!!

maandag, oktober 23, 2006

Trends in het medialandschap

Door de vele technologische ontwikkelingen verandert het medialandschap zoals we het kennen steeds sneller. Dit betekent ook dat nieuwe media worden verbonden met oude media vb televisie via internet, radio op je GSM,...

Er zijn verschillende uitvoerige studies over de evolutie van de verschillende media verricht . Op onderstaande figuur kun je de evolutie zien voor de periode 2000-2050.


Uit deze figuur kunnen verschillende conclusies getrokken worden:

  • Het lezen van kranten en tijdschriften zal verder blijven dalen. Hoeveel dit in de werkelijkheid zal zijn gaat afhangen van de betaalbaarheid van het medium en de mate waarin de informatie via het internet kan overgebracht worden. Kranten en tijdschriften zullen dus op zoek moeten gaan naar alternatieven.
  • Wat betreft het gebruik van tv en radio zien we niet veel verandering.
  • PC en internet zijn de termen voor de toekomst. Het valt te verwachten dat dit medium nog meer zal stijgen dan wordt voorzien in bovenstaande grafiek. Dit zal in grote mate afhangen van nieuwe technologische ontwikkelingen en door de wisselwerking tussen vraag en aanbod en door beleidsinterventies van de overheid. Voorbeelden zijn de digitalisering, waardoor media als tv en internet samengaan, of samenwerking/fusies tussen aanbieders van verschillende media, wat nu wegens wettelijke beperkingen niet mogelijk is.

Naast het veranderen van soorten zal ook de behoefte van de consument evolueren. Hoe de doelgroep te bereiken is meer dan ooit een media- én communicatie- vraagstuk.

De voornaamste veranderingen binnen het medialandschap zijn:

  • Shifting: Gebruikers zullen media naar hun eigen hand gaan zetten.
  • Time compression: Snel en simpel is het devies voor wie succesvol wil zijn in het nieuwe mediatijdperk.
  • Infinite Content: Informatieproductie groeit explosief en de keus wordt oneindig.
  • Generation Change: De belangrijke innovaties zullen ingeleid worden door de jeugd en door bedrijven buiten de sector.
  • Media is everywhere: De muur, het tafelblad, een pak cornflakes...alles wordt een medium, de media zijn overal.

(sources: www.daphnedijkerman.nl, http://www.bbc.co.uk/dna/h2g2/A770951, http://www.frankwatching.com/2004/10/media-in-nederland-nieuwe-media.html)