Welkom bij Actuele Marketing Topics!!! Vergeet het GASTENBOEK niet te tekenen en stem op de POLL!!!

dinsdag, oktober 03, 2006

Nieuwe reclamevormen

Tegenwoordig zijn de meeste adverteerders het er wel over eens dat reclamefilmpjes op televisie niet meer "je van het" zijn. Commercial breaks, zoals we ze noemen, zijn niets anders meer dan plaspauzes en "koelkastneusmomenten" geworden. Een voorbeeld hiervan is Heineken die begin 2006 stopte met reclame op tv in Engeland.

Dit betekent echter niet dat de adverteerders stoppen met reclame voeren. Ze verzinnen gewoon andere manieren en technieken:

Flash mobs: een menigte (mob) die als een flits (flash) op straat verschijnt naar aanleiding van een sms.De flash mobs zijn geen rage geworden, maar wel een goede manier om aan klantenbinding te doen. Ford en Sony organiseren sinds kort gratis flash concerts, hvieroor moet je jezelf inschrijven via een website. Een paar dagen voor het concert ontvang je dan via sms plaats en uur van het concert.

Spoofs: kort en grappig amateurfilmpje, al dan niet geënt op bestaande reclamespots. Een zelfgemaakte spot met golfer Tiger Woods in de hoofdrol beviel Nike zo goed dat het filmpje nu in een lichtjes aangepaste versie op televisie loopt. Verwacht wordt dat de consument in de toekomst wel vaker zelf reclame zal maken voor zijn of haar favoriete producten, een beetje zoals de kijkers van VTM tegenwoordig hun eigen nieuws kunnen maken.

Brand buzz marketing: ook wel gewoon mond-op-mondmarketing genoemd. Sommige trendsetters en smaakmakers worden daadwerkelijk betaald om een product te promoten, niet met luide trom maar discreet, als ging het om een strikt persoonlijke mening. Wie zijn die buzzers dan? Dj’s, barmannen, winkeluitbaters, fotografen, muzikanten en journalisten. Je kan ook een virtuele buzz creëren, op forums, in chatboxen, via e-mail of blogs.

Interactieve one-to-one communicatie:
  • In de Londense metro konden de pendelaars afgelopen zomer op aangeven van een elektronische trailer en met behulp van Bluetooth-technologie gratis materiaal downloaden van Coldplay, foto’s, screensavers, muziek, video en interviews. Gemiddeld duizend mensen per dag reageerden op de trailer en gingen een ‘one-to-one’ conversatie aan met platenfirma EMI en Coldplay.
  • In Brussel hing eerder dit jaar een grote affiche van American Express met ingebouwd reuzenscherm. Via de website van het bedrijf kon je foto’s opsturen die dan levensgroot geprojecteerd werden.
  • Ford pakte uit met een sms-spel waarvan de score werd bijgehouden op een affiche met elektronisch scherm. De hoofdprijs was een Fiesta.

Branded entertainment: bijvoorbeeld de Belgische eerste klasse voetbal wordt de Jupiler League genoemd. De wielerploegen in het profpeleton rijden al jaren onder een merknaam en steeds meer bedrijven maken tegenwoordig gewoon eigen televisieprogramma’s, zoals (in de VS) The Apprentice van General Motors, een programma waarin de kandidaten nieuwe producten moeten ontwerpen.

Rip away wild postings: rage rond de posters van H&M (die gewoon gepikt werden uit winkels en bushokjes) bracht de reclamejongens op een briljant idee: je verspreidt een aantal affiches die de klant of de voorbijganger gewoon mag meenemen.

Relationship marketing: weinig adverteerders zijn zo creatief in het ontwijken van verbodsbepalingen als de tabaksfabrikanten. R.J.Reynolds organiseert in de VS regelmatig Ranch Parties waar je een verblijf kan winnen op de Marlboro Ranch, u weet wel, waar die cowboy gestorven is aan kanker. Het bedrijf sponsort ook rookfeesten en wedstrijden met in de prijzenpot hoofdzakelijk sigaretten. Brown and Williamson Tobacco stuurt in de winter promomeisjes met warme koffie naar de sukkelaars die buiten een sigaretje staan te roken omdat het binnen niet meer mag. Voor de rest zijn de tabaksfabrikanten net als bij ons in grote mate afhankelijk van reclame op het verkooppunt, de enige vorm van communicatie die nog wordt toegelaten.

Podcasting: nog in de kinderschoenen maar de populairste podcasts (zelfgemaakte radioprogramma’s die je moet downloaden van internet) kunnen nu al op belangstelling rekenen van potentiële adverteerders. Nog een nieuw medium dat zeker gaat ontgonnen worden.

Vodcasting: hetzelfde als de podcast, maar in de plaats van alleen geluid kan hier ook gebruik gemaakt worden van beeld. Ideaal dus om reclamefilmpjes te verspreiden.

(Sources: www.vivat.be, www.wikipedia.com)

1 Comments:

At 04 oktober, 2006 10:39, Blogger Studenten Marketing said...

Knappe post in een heel professioneel ogende blog!
Om nog dichter bij perfectie te geraken: zet onderaan een doorlink naar uw bron(nen) en/of een doorlink naar waar men meer info over een of ander onderdeel kan vinden.
Heel knap ook de Rss-feed naar Molblog en Marketing online - ik hoop dat de technische man van Blog Central dit oppikt voor in die blog.

 

Een reactie posten

<< Home