Welkom bij Actuele Marketing Topics!!! Vergeet het GASTENBOEK niet te tekenen en stem op de POLL!!!

woensdag, oktober 04, 2006

You Tube, een actuele trend!

(Logo = link naar homepage You Tube)
You Tube is een zeer actueel en populair fenomeen. Maar wat houdt het nu eigenlijk in en zou het voor ons interessant kunnen zijn?

Wat is het en waarom is het zo populair?
YouTube is een site waarop je filmpjes kunt delen met anderen. Je kunt je eigen filmpjes daarop neerzetten zodat je vrienden, familie, collega’s en de rest van de wereld kunnen zien wat voor moois je hebt gemaakt, of je kunt bekijken wat anderen daar neergezet hebben. En de beschikbare hoeveelheid video’s is enorm. Het aanbod is ongelooflijk divers, soms professioneel maar vaak erg amateuristisch.

YouTube is binnen korte tijd waanzinnig populair geworden bij een miljoenenpubliek. Er wordt gezegd dat YouTube zelfs een groter bereik heeft dan MTV en volgens nrc.next (d.d. 28 juni 2006) werd een bepaalde video van twee tienermeisjes die in hun slaapkamer een nummer van de Pixies playbackten, zelfs door zes miljoen mensen bekeken!

Deze populariteit is gemakkelijk te verklaren. Als je eenmaal begint met het bekijken van video’s, dan geeft dat al snel een sneeuwbaleffect. Je wordt namelijk, zodra je een video bekijkt, door de site vanzelf attent gemaakt op nog meer video’s met hetzelfde onderwerp, of op eerdere video’s van dezelfde maker, of er verschijnen links naar de videocommentaren die er gemaakt zijn als reactie op die video. En voor je het weet, klik je van het ene naar het andere filmpje.

Wat is positief aan You Tube?
  • De afscherming van je filmbestanden. Je kunt ervoor kiezen om je video’s alleen open te stellen voor vrienden en familie. Daarnaast kun je ook nog bepalen of men commentaar (tekstueel) mag leveren of niet, of men video comments mag insturen, enzovoort. Aan alles is gedacht. Je kunt dus ervoor kiezen om je film met de hele wereld te delen, maar zonder dat iemand commentaar mag leveren! Wouldn’t that be frustrating!
  • De mogelijkheid om commentaar te leveren via een video: video comments. Dat is slim bedacht van YouTube omdat veel mensen het leuk vinden (en handig) om direct via hun webcam commentaar te leveren op wat ze gezien hebben. Tegelijkertijd is het makkelijk want je hoeft zelf niets te bedenken, geen scènes of onderwerpen; je reageert gewoon op wat anderen bedacht hebben.
  • De mogelijkheid om een Channel aan te maken. Dat is je eigen videokanaal op YouTube waar al je video’s staan, waar mensen zich op kunnen abonneren (via "subscribe"), en waar je comments, e-mails en favorieten neer kunt zetten. En tot slot kun je op jouw kanaal een Bulletin bijhouden: dat is een soort video-nieuwsbrief die je naar al je vrienden kunt sturen. Het bulletin blijft dertig dagen zichtbaar.

Wat zijn de negatieve kanten?

  • Als je filmpjes de wereld in stuurt, krijg je gegarandeerd een hele hoop spam als commentaar terug.
  • Daarnaast mogen de video’s maar maximaal tien minuten zijn en wellicht is de 100MB ruimte ook wel weinig.
  • Het video-aanbod op YouTube kan in eerste instantie behoorlijk afschrikken omdat er zoveel rotzooi op staat.

Waarom zou het interessant voor ons kunnen zijn?

  • Voor bepaalde projecten waarbij exposure heel belangrijk is, kun je op deze manier heel veel bekijks krijgen. Bijvoorbeeld voor Trading Minds kun je een channel maken met allerlei filmpjes i.v.m. voorbereidingen en resultaten. Dit geeft een mooie kans om "gezien" te worden op een originele manier. Zou leuke zijn op de website...
  • Je kunt ook je YouTube-film in een eigen website of blog opnemen als link of embedded video (de html-code krijg je er direct bij). Zo kan je YouTube uitsluitend voor de serverruimte gebruiken, maar je video’s en andere communicatie via je bestaande blog blijven delen.
  • De afscherming van videomateriaal biedt kansen. Als je kunt bepalen wie welk filmpje mag bekijken, kan je ook iets doen met privacy-gevoelig materiaal. Je kunt bijvoorbeeld studenten laten filmen en ze hun resultaten snel en makkelijk laten uploaden. Vervolgens kunnen de studenten weer op elkaars films commentaar leveren, hetzij door middel van tekst, hetzij door middel van een videocommentaar.

Een van de populairste channels op You Tube!

Een van de populairste channels waarop je je kunt abonneren die van een oude man, die zich Geriatric1927 noemt. Het is eigenlijk gewoon opa die vertelt. Hij vertelt namelijk over vroeger, over de Tweede Wereldoorlog, over zijn leven. Het is wonderbaarlijk dat een man van bijna 80 dit medium gebruikt om zijn gedachten, kennis en ervaringen aan de wereld mee te delen. En de wereld reageert! Met teksten maar ook veel met (webcam)video comments. De videocomments maken inmiddels een groot deel uit van het video-aanbod op YouTube.

Gelijksoortige dienstverleners:

(Sources: http://e-learning.surf.nl, http://en.wikipedia.org/wiki/Youtube)