Welkom bij Actuele Marketing Topics!!! Vergeet het GASTENBOEK niet te tekenen en stem op de POLL!!!

maandag, oktober 16, 2006

Wat doen jongeren tegenwoordig op het net?

Jongeren besteden het merendeel van hun vrije tijd – gemiddeld ruim 2,5 uur per dag – online, waar ze het liefst MSN-en. Dit blijkt uit onderzoek van newrulez research & marketing. Jongeren onderhouden daar een aardige vriendenkring blijkt uit de gemiddeld 113 contactpersonen in hun Messenger-lijst.

newrulez research & marketing ondervroeg 1.300 jongeren tussen de 15 en 24 jaar naar hun mediagedrag en –gebruik. Uit de antwoorden van de respondenten kwamen de volgende opvallende resultaten naar voren:

  • Jongeren hebben gemiddeld 2,5 uur per dag hun televisie aanstaan maar kijken gemiddeld slechts 1 uur en 42 minuten bewust naar het beeldscherm
  • 98 procent van de jongeren is in het bezit van een mobiele telefoon

Internetgebruik

Internetten is zeker niet het enige wat jongeren doen als zij zich op het web begeven. Mailen, gericht sites bezoeken en surfen weten ook het merendeel van de jongeren te boeien. Een kleine vijfentwintig procent schakelt de hulp van het www in voor het opzoeken van informatie voor school of houdt een eigen pagina of site bij.

Jongeren doen dagelijks de volgende activiteiten online:

1. MSN’en – 81 %
2. Mailen – 70 %
3. Gericht sites bezoeken – 60 %
4. Rondkijken/surfen – 55 %
5. Muziek downloaden – 35 %

Gadgets

Gadgets vinden ook bij de jeugd gretig aftrek. Zo heeft bijna iedere jongere (98 procent) een GSM en luistert zo’n 78 procent naar zijn iPod of mp3-speler. 59 procent maakt gebruik van een webcam.

Bijna allemaal hebben ze dus een GSM op zak. Daarmee belt de gemiddelde jongere 24 minuten per dag en hij of zij verstuurt 5 sms-berichten.

Het onderzoek

Het doel van het onderzoek was inzicht verkrijgen in actueel online en offline mediagedrag en -gebruik van jongeren in de leeftijd van 15 tot en met 24 jaar. Het metende onderzoek werd uitgevoerd middels online datacollectie via onderzoekspanel newrulez JeugdMediaPanel en de community CU2. Dit resulteerde in een netto steekproef onder 1300 jongeren. Het onderzoek werd uitgevoerd in week 38 en 39 in september 2006. Opdrachtgever is newrulez media b.v. en het is uitgevoerd door newrulez research & marketing; de dataprocessing is verzorgd door 2Gather informatiespecialisten.

(Sources: www.bricksmeetsbyte.com, www.newrulez.nl)